fena-in-midden-amerika.reismee.nl

R&R

Volgens Igor dienen we deze dag te gebruiken als rustdag. Wij zijn nu in het midden van de reis aangeland en hebben we daar nu volgens Igor "recht" op, morgen dienen we namelijk weer om 5:30 klaar te staan. En dat houdt in dat we in ieder geval om 5:00 naast ons bedje dienen te staan.
Hoe pak je dat nu aan, een dag rust in zo'n hectische reis.
Hier volgt ons actieplan:
Uitslapen, dus wel om 8:00 gepikt en gewassen aan het ontbijt.
Ontbijten doen we langzaam, buiken wat uit en dan naar het dorpje.
Kleine wandeling, maar het zonnetje brand toch al behoorlijk.
Men heeft in dit dorp naast elke deur met een sjabloon een afbeelding van een vogel en een tekst geschilderd. Korte inhoud iets van geweld tegen vrouwen is niet acceptabel. In de taal die hier gebezigd wordt, Spaans maar dan een Midden-Amerikaanse variant, is een speciaal woord voor vrouwenmoord, feminicidio, dit geeft te denken.
Blijkt overigens in meer talen voor te komen. Wat dat betreft is ons Nederlands toch maar een arme taal.....
Maar voort met de wandeling naar het centrale plein. Daar is een typisch lokaal marktje met alleen souvenirs en sieraden.
Bij de kerk is men druk doen met voorbereidingen voor Pasen en de aanloop daarna. Met primitieve middelen wordt een soort poort in elkaar geklust.
Naast de markt is er hier ook een winkeltje, en goede koffiezaak, dat in souvenirs etc. doet. Wij lopen daar tegen een nieuw stukje wandversiering aan.
Nu door naar het authentiekere deel, we poseren voor de plaatselijke VVV, praten met de lokale Hermandad en mengen ons onder de oude mannen met hoeden. Nu nog even de overdekte markt, een supermarkt en diverse kappers af.
Een knipbeurt zit er niet in echter, alle kappers hebben het druk i.v.m. het naderende Pasen. Dit wordt dus weer de thuiskapper.
Er rest ons nu nog een bezichtiging, er is een park met kunstvoorwerpen gemaakt van oud oorlogstuig. Onderweg daarnaartoe komen we langs het enige sterrenrestaurant dat dit plaatsje rijk is, een oase van beschaafdheid en smaak. Het park zelf valt tegen, kaal en na veel zoeken vinden we een oude bom die nu als plantenbak gebruikt wordt.
Ons bezoek aan het dorp zit er nu tenminste op.
De rest van de middag wordt in het uitstekende zwembad doorgebracht. Aan de kant tafels vol met locals die zich vermaken met het uitzicht op ruim een handvol wat oudere types uit Holland, die allemaal wel kunnen zwemmen.
Middag sluiten we af met een gezamenlijke borrel, met een magnifiek uitzicht, begeleid door krekelgezang.
Wat eten, genieten van de goede patat en mayonaise hier, rekening voldoen en dag 16 is ook weer afgesloten.

Foto's lopen wat achter, hoop daar morgen iets aan te kunnen doen