fena-in-midden-amerika.reismee.nl

Lazy tour

Voor de oplettende kijkers, gisteren heb ik ook een foto geplaats van een soort vrucht met een aanhangsel.
Foto is nog van het vaste land, genomen voordat we het sporthuis centrum gedoe aandeden.
Het betreft hier een cashew noot, deze groeien aan bomen, de noot hangt eigenlijk onder de vrucht.
Vruchtvlees is niet onaangenaam wrang. Om de noot te kunnen eten wordt deze geplukt, ontdaan van de vrucht, en gedroogd en geroosted. Het is begrijpelijk dat deze noten wat duur zijn, het proces om een zakje vol te krijgen is nogal arbeids intensief.
Gisteren ook de zon in het meer zien zakken, mooie rode lucht, daarna nog even gekeken naar de windmolens aan de overkant.
Elke molen heeft een rood lichtje, en daar draaien de wieken dan voorlangs, van hier gezien. Een heel andere invulling van het begrip flikkerlicht.
Vandaag hoeven we pas om 8:30 klaar te staan. Dus vreselijk veel tijd. Ik gebruik die om de aflevering bij de reception te gaan posten. Reception betekend blijkbaar ontvangst, dat klopt, het is de enige plek met Wifi-ontvangst.
Ontbijtje, wandelsandalen aan en klaar voor een wandeltocht met een gids om het meer hier bij het hotel.
We zien en krijgen uitleg over bananenteelt, termieten, vogels, vleermuizen en apen.
Na zo'n twee uur terug en dan een vlindertuin(tje) in. Leuk maar niet zo divers als bv Burgers Bush. Ze hebben maar een 5 tal soorten vlinders in deze tuin, wel allemaal inheems. Iets wat bij Burgers Bush weer niet zo is..
Daarna even naar de kamer, zwemspullen en flipflops halen en een busje in. De Lazy tour vangt aan.
Als eerste stoppen we bij een dorpje, krijgen weer wat uitleg, spreken een man die gedroogde vis aan het maken is.
Vis is "gefileerd", gezouten en ligt nu in de volle zon te drogen. Wat verderop krijgen we een uitnodiging om in een huis te komen kijken. Het is een mooi stenen huisje met kamer, keuken en slaapkamer, het erf is echter alsof je in een jungledorp bent, varkens, kippen, kleioven etc.
Volgende stop is een stadje, bij de katholieke kerk staan enkele oude beelden van voor de tijd dat de katholieke kerk hier de boel overnam.
Nu ja overnam, het is een soort mix van geloven zoals dat in die tijd meer voorkwam.
Ook het kerkplein wordt multifunctioneel gebruikt, het ligt bv nu helemaal vol met rijst die gedroogd wordt.
Kijken nog wat rond en dan naar een eettent waar we alvast de lunch bestellen. En door naar de vulkaanhelling, daar komen namelijk Petroglyfen voor, rotstekeningen. In dit geval afbeeldingen vanuit de pre-columbiaanse tijd.
Pre-columbiaans is in dit geval van voor Columbus met in zijn voetspoor de Spanjaarden met kerk en leger, die de oorspronkelijke cultuur de kop ingedrukt hebben.
Het is erg warm op dit moment en de rotsen krijgen waarschijnlijk niet de aandacht die ze behoren te verdienen.
Nog een mooi doorkijkje op de actieve vulkaan. Dit eiland heeft twee vulkanen, een in rust en een actieve.
Boven de actieve hangen wolken, dit komt omdat de vulkanische dampen als condensatiekernen dienen voor water.
De niet actieve vulkaan bevat ook water, maar in de vorm van een kratermeer. Koud, geen verwarming door aardwarmte.
Terug naar het restaurant, alwaar het eten vlot opgediend wordt. Daarna is het alweer tijd voor de laatste activiteit.
We gaan in een gecultiveerde rivier zwemmen. Twee dammen met daartussen een gemetseld zwembad. Water is kraakhelder en van goede temperatuur. Daar houden we het wel een tijdje uit. Rond vieren vertrekken we weer naar het hotel.
Daar vallen we in de routine, douchen, typen, borrel, eten, slapen.
Morgen gaan we richting Granada. Weer eens een stad in plaats van al dat groene spul.