fena-in-midden-amerika.reismee.nl

Vulcano in the mist

Ons lijf denkt nog Hollands, we zijn dus op een onchristelijk tijdstip wakker.
Op het briefje van Igor staat dat we vanaf 6:45 kunnen ontbijten en dat de bagage om 7:30 klaar dient te staan bij de bus.
Dit halen wij op onze sloffen, wij zijn immers ruim voor vijfen al klaarwakker. Tijd voldoende om de papieren van Igor door te tijgeren. Hij heeft een mooie handreiking geschreven over deze vakantie, eten/drinken/gezondheid/geld etc etc.
Het document is ook de lijdraad voor de briefing die hij vanaf 7:30 houdt.
Ontbijt was goed, in de vorm van een klein buffet. Tijdens het eten druppelen de andere deelnemers aan deze reis binnen.
Slechts 7 zaten er in de vertraagde vlucht, 5 (waaronder wij) zijn met de KLM gekomen en 3 zijn een dag of wat eerder gekomen.
Na de briefing de bus in, de reis gaat nu echt van start. Bagage moest eerder ingeleverd worden omdat dat alles op het dak meegaat en dat pakken wel even duurt.
Bus is niet echt gebouwd op lange Europeanen. Gelukkig zijn er wel wat stoelen vrij zodat je wat scheef kunt zitten.
Bij iedere grens zullen we wisselen van bus, maar het type wijzigt blijkbaar niet sterk.
Na zo'n 3 uur rijden zullen we in Fortuna zijn om een lunch te nuttigen en dan door naar een vulcanisch gebied.
De geplande wandeling gaat niet door daar de vulkaan alweer enkele tijd actief is en het verboden is om die wandeling te doen.
Alternatief is een wandeling door een gebied waar in 1968 een uitbarsting plaats vond, maar ik loop vooruit op zaken.
Tijdens de rit ontpopt Igor zich als een echte reisleider, hij geeft veel informatie, antwoord op vragen, laat foto's en kaarten rondgaan. We gaan vandaag en de rest van de reis dus stukken van de PanAmerican Highway volgen.
Igor is van de moderne stempel, dus de "fooienpot" kunnen we gewoon overmaken, scheelt een hoop cash geld. Informtie krijgen wij toegemailed. In de bus is wifi aanwezig. Een heel ander type dan de reisbegeleiders die we tot nu toe mee maakten. Denk dat we het getroffen hebben.
Aangekomen in Fortuna gaan we lunchen in een soda. Dit is dus geen drankje, maar een lokaal restaurant.
Eten is eenvoudig en traditioneel, maar ook pizza en hamburgers zijn mogelijk.
Wij kiezen voor een casado, wat letterlijk getrouwd heet. Gerecht bestaat uit bonnen en rijst, aardappelpuree, sla, vlees/vis/kip of niets.
Na de lunch de wandeling, waarbij we ook de eerste tropische bui op ons hoofd krijgen
Pad is bij tijd en wijlen wat glibberig en stijl. Loopt door weelderige vegetatie en lavavelden.
Natuur heeft zich uitstekend hersteld in de afgelopen 50 jaar.
Na de wandeling naar ons verblijf hier, dit blijken leuke huisjes in een parkachtige setting te zijn.
We zullen hier 2 nachten verblijven.
Heerlijk gedouched, wel wat vreemd, de douchkop is aangesloten op het koude water en bevat een electrische verwarming.
Maar even niet over nadenken, het geheel ziet er echter wel degelijk uit. Heb dat in bv Cuba wel eens anders meegemaakt.
Na de douche en een kleine powernap met de groep naar de stad om wat te eten. Wederom een soda. Dit keer aan de pizza.
Ondertussen nog even naar een winkel om een slaapmuts te kopen.
Wij zijn nu echt onderweg. Morgen 0m 6:45 ontbijt en 7:15 naar Cano Negro.

De rust allemaal.

Hans

Net als op St Vincent bij Renate een stroomdraad naar je douchekop. Dat geeft geen gerust gevoel.